Aanvullende informatie omtrent het opzeggen van uw huurcontract
U heeft een huurovereenkomst voor een minimale periode (meestal 12 maanden) afgesloten. Tussentijds beëindigen van de huurovereenkomst is niet mogelijk. De opzegtermijn bedraagt minimaal één kalendermaand; uw huuropzegging dient uiterlijk voor de eerste van de maand te zijn ingediend. U kunt uw huur altijd vanaf de 1ste van de maand opzeggen (tenzij anders staat aangegeven in uw huurcontract)
Via de e-mail ontvangt u van ons een bevestiging van het ontvangst van de opzegging. Binnen 5 werkdagen zal uw opzegging worden behandeld en daarna ontvangt u de opzegging per post.
Eerder opzeggen
U bent een huurovereenkomst aangegaan voor minimaal 1 jaar. Indien u binnen deze termijn heeft opgezegd, blijft u aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit de met u gesloten huurovereenkomst (w.o. de maandelijkse huurbetalingen) tot de contractuele einddatum. Wordt de woonruimte opnieuw verhuurd voor het verstrijken van de contractuele einddatum, dan vervalt voornoemde aansprakelijkheid vanaf de datum van ingang van de huurovereenkomst met de opvolgende huurder.
Partner/samenwonend
Indien u gehuwd bent of indien de huurovereenkomst tevens op naam van uw partner is gesteld, dient deze huuropzegging door beiden te zijn ondertekend.
Overname inventaris
Nadat u van ons een bevestiging heeft ontvangen proberen wij uw woning zo spoedig mogelijk te verhuren. Potentiële huurders worden daarbij in de gelegenheid gesteld om rechtstreeks met u contact op te nemen om de woning te bezichtigen en uw eventuele inventaris over te nemen.
De huuropzegging is niet vrijblijvend; wanneer u de huur eenmaal heeft opgezegd kan deze niet zondermeer eenzijdig door u worden ingetrokken.
Mocht u vragen hebben, kunt u de afdeling Huuropzegging bereiken via de onderstaande contactgegevens:
Telefoon: 088-432 4935
E-mail: huuropzegging.wonen@mvgm.nl
Wij willen de woning die u achterlaat natuurlijk netjes aan een volgende huurder aanbieden.
Voor de wijze waarop u de woning dient op te leveren verwijzen wij u naar de brochure “Uw huurovereenkomst opgezegd, wat nu?”
Wij verzoeken u deze brochure aandachtig door te lezen. (English brochure: ”You have ended your rental agreement what is next?”)
U wordt tijdig door onze afdeling planning geïnformeerd over de datum en het tijdstip van de voorinspectie. Deze kan ofwel telefonisch of fysiek in de woning plaatsvinden.
Voor de eindinspectie ontvangt u een schriftelijke uitnodiging halverwege de laatste huurmaand. Deze vindt plaats op de laatste werkdag van de laatste huurmaand of de 1e werkdag van de maand daarop volgend. E.e.a. is afhankelijk van de kalendermaand.
Doordat de woningnood de laatste jaren enorm is toegenomen en MVGM Wonen vindt dat iedereen een gelijke kans op een woning verdient, hebben wij ons beleid aangepast. Sinds 1 maart 2023 kan een huurder geen kandidaten meer aangedragen bij een huuropzegging. Voor u houdt dit in dat, indien u uw woning opzegt en deze opzegging geaccepteerd wordt, MVGM wonen de woning op onze website www.ikwilhuren.nu publiceert. Hierdoor heeft iedereen die reageert een gelijke kans op de woning.
Afgelopen jaar heeft er hierover een artikel gestaan op de website van de NOS, hierin staat ook duidelijk uitgelegd waarom grote vastgoedeigenaren hiervoor hebben gekozen. Dit artikel is hier terug te lezen.
Overname aanbieden aan een nieuwe huurder is alleen mogelijk wanneer u toestemming geeft dat MVGM Wonen uw contactgegevens deelt met een potentiële nieuwe huurder. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld uw vloer of gordijnen aanbieden.
MVGM Wonen staat buiten de gemaakte afspraken en accepteert geen verantwoordelijkheid. Wij adviseren u om gemaakte afspraken vast te leggen en deze door beide partijen te laten ondertekenen. Indien er geen nieuwe huurder is (en er nog geen huurcontract voor de eindinspectie is getekend met de nieuwe huurder) dient u de woning leeg en conform de eisen op te leveren. Wordt de woning gerenoveerd, dan is het aanbieden van inventaris niet mogelijk.
U heeft een huurovereenkomst voor een minimale periode (meestal 12 maanden) afgesloten. Tussentijds beëindigen van de huurovereenkomst is niet mogelijk. In een enkel geval is het mogelijk een vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst te verzoeken. Neem contact op met uw beheerkantoor voor meer informatie voor uw specifieke situatie.
Als u de huur heeft opgezegd wordt u door MVGM benaderd voor een vooroplevering.
Dit gebeurt tegenwoordig veelal telefonisch. Gedurende dit gesprek wordt een aantal zaken met u doorgenomen en is er gelegenheid tot vragen stellen.
Op een vooraf afgesproken datum en tijdstip vindt in uw woning en in uw bijzijn vervolgens een zogeheten voorinspectie plaats door een technisch medewerker van MVGM. Uw aanwezigheid hierbij is van essentieel belang. Bij de voorinspectie krijgt u van ons te horen wat u dient te doen om de woning op een correcte wijze aan ons op te leveren.
Het kan zijn dat u voor de oplevering nog onderhoudswerkzaamheden moet verrichten of dat u gebreken dient te herstellen. Ook is het mogelijk dat u de door u aangebrachte, of van de vorige huurder overgenomen wijzigingen ongedaan dient te maken. Al deze zaken worden door ons in een inspectierapport vastgelegd.
Dit rapport wordt zowel door u als door ons ondertekend. U ontvangt een exemplaar van het inspectierapport, zodat u weet aan welke eisen de woning dient te voldoen tijdens de oplevering. Het achterlaten van roerende goederen in de woning is helaas niet mogelijk. Nadere toelichting hieromtrent kunt u tijdens de voorinspectie inwinnen bij de technisch medewerker.
Als huurder van de huurwoning heeft u een wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van uw woonadres, ook staat in de huurovereenkomst dat u verplicht bent om ingeschreven te staan op het adres van uw huurwoning. Dit kunt u doen bij de gemeenten waarbinnen uw nieuwe adres ligt. Zij schrijven u dan in de basisadministratie van de gemeente (GBA).
Wilt u ook een contractwijziging?
In het leven verandert veel. Er kunnen situaties ontstaan waarin een wijziging van de huurovereenkomst gewenst is. Deze redenen kunnen ontstaan voor zowel de huurder als de verhuurder. Voorwaarden zijn onvoorziene omstandigheden en zijn er maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Als u een contractwijziging wenst, dan dient u een schriftelijk verzoek in te dienen bij MVGM.
Heeft u nog geen inboedelverzekering en/of glasverzekering? Sluit dan voordat u gaat verhuizen een verzekering af. In uw huurovereenkomst kunt u bij artikel 6 levering en diensten terug vinden of dat wij een glasverzekering hebben lopen op uw woning.
Heeft u al een inboedelverzekering? Geef dan aan uw verzekeraar door dat u gaat verhuizen en geef uw nieuwe adres door. Vraag bij uw inboedelverzekering na of u ook dekking heeft tijdens de verhuizing. Dit is niet bij alle verzekeraars het geval. Dit hangt van van uw polis.
Een verhuurdersverklaring is een schriftelijk formulier over uw huurgedrag. Een nieuwe verhuurder vraagt om zo’n verklaring.
In de verhuurdersverklaring geven wij aan:
- of u aan uw betalingsverplichtingen voldeed;
- of u wel of geen overlast heeft veroorzaakt in uw woonomgeving;
- andere zaken zoals: onderverhuur, het gebruiken van de woning voor doeleinden waarvoor de woning niet bestemd is, etc.
U kunt een verhuurdersverklaring per mail aanvragen via debiteuren.wonen@mvgm.nl.
Het kan zijn dat u tijdens bewoning uw naamplaatje wilt vervangen. Bijvoorbeeld na een huwelijk, na een relatiebreuk of na gezinsuitbreiding.
Het vervangen van een naamplaatje kost geld. De kosten voor het vervangen van een naamplaatje zijn voor uw rekening. GravurePlus zal dit rechtstreeks bij u in rekening brengen. Het aanleveren van een standaard naamplaatje gebeurt vanaf 35,- euro excl. BTW. Voor het plaatsen van het naamplaatje en bij afwijkende maten of RVS kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.
Voor een prijsopgave kunt u het beste contact opnemen met GravurePlus via order@gravureplus.com.
Hoe werkt het?
Klik op deze link en vul het online formulier volledig in.
Wie levert mijn drinkwater?
Op de website van Vewin (Vereniging van waterbedrijven in Nederland) kunt u door middel van een postcode check terugvinden welk bedrijf in uw regio het water levert. U kunt namelijk alleen water krijgen van het waterbedrijf in uw eigen regio.
Verhuizen en uw energiebedrijf
Wat u en uw energieleverancier moeten weten bij een verhuizing
U gaat verhuizen? Informeer tijdig uw energiebedrijf voor een goede administratieve verwerking van uw verhuizing. Uw energieleverancier regelt dit voor u. Als u naar een andere woning gaat verhuizen, kunt u bij uw energieleverancier blijven. Het is ook een prima moment om de prijzen van energie vergelijken. Wellicht dat u op uw energierekening kunt besparen.
Afhankelijk van waar u gaat wonen, kunt u een andere netbeheerder krijgen. Dit is namelijk regiogebonden. Meestal beheert één netbeheerder het gasnet en het elektriciteitsnet. Maar het is ook mogelijk dat u twee aparte netbeheerders krijgt: één voor het netbeheer van elektriciteit en één voor gas. Kijk hier voor een overzicht van netbeheerders in Nederland.
Gaat u verhuizen en heeft u nog geen energiecontract?
Voor het energiebedrijf is dan sprake van een inhuizing. U moet zich dan aanmelden bij een energieleverancier van uw keuze. Lees verder over een energieleverancier kiezen bij een verhuizing.
Checklist verhuizen en uw energiebedrijf
In de meeste gevallen heeft u één energieleverancier voor gas en elektriciteit. Maar u kunt ook aparte leveranciers voor gas en elektriciteit hebben. In dat geval dient u onderstaande stappen zowel voor uw elektriciteitsleverancier als uw gasleverancier te doorlopen.
Geef tijdig de verhuisdatum door aan uw huidige energieleverancier
Uw energieleverancier is het aanspreekpunt als u gaat verhuizen. Geef de datum van de verhuizing tijdig aan hem door. U kunt uw verhuizing maximaal 3 maanden van tevoren doorgeven. Om alles op tijd te regelen, heeft uw energieleverancier uiterlijk 2 weken voor uw verhuizing de verhuisdatum nodig. Nadat u uw energieleverancier heeft geïnformeerd over uw verhuisdatum, ontvangt u binnen enkele dagen een ontvangstbevestiging en een meterstandenformulier.
Meterstanden opnemen voor de eindafrekening
Het meterstandenformulier van uw energieleverancier vult u in op de dag van de sleuteloverdracht. Doe dit bij voorkeur samen met de nieuwe of vorige bewoner. Het is dan voor alle partijen duidelijk wie vanaf welke meterstand voor het energieverbruik betaalt. Bewaar de meterstanden ook voor uw eigen administratie. Als vertrekkende bewoner stuurt u het ingevulde en ondertekende meterstandenformulier naar uw energiebedrijf. Wordt u de eigenaar van een bestaand woonhuis, dan stuurt de oude bewoner het formulier naar zijn energiebedrijf. Zorg ervoor dat u een kopie krijgt, of de meterstanden noteert. Bent u de eerste bewoner nieuwbouwwoning dan vult u in veel gevallen het meterstandenformulier met de aannemer in. In alle gevallen geeft het energiebedrijf de meterstanden door aan uw (nieuwe) netbeheerder. Dat hoeft u dus niet zelf te doen. Let op: stuur het volledig ingevulde en ondertekende meterstandenformulier binnen 5 dagen na de verhuisdatum naar uw energieleverancier.
Eindafrekening oude woning controleren
Zodra uw energieleverancier het volledig ingevulde en ondertekende meterstandenformulier heeft ontvangen, wordt uw verhuizing administratief verwerkt. Als vertrekkende bewoner ontvangt u dan een eindafrekening voor het energieverbruik in uw oude woning. Controleer of de meterstanden van het meterstandenformulier correct zijn overgenomen en dat gerekend is met gemeten meterstanden. Staan op uw eindafrekening geschatte meterstanden, dan is het mogelijk dat uw energieleverancier het meterstandenformulier te laat of niet ontvangen heeft.
Voorschotnota nieuwe woning
Als nieuwe bewoner ontvangt u een schriftelijke bevestiging met de ingangsdatum van de energielevering, de beginmeterstanden van uw nieuwe woning en de hoogte van het voorschotnota/termijnbedrag voor uw nieuwe woning. Het gemiddeld jaarverbruik van de vorige bewoners bepaalt de hoogte van uw nieuwe voorschotnota. Uw nieuwe termijnbedrag wijkt daarom meestal af van het termijnbedrag van uw oude woning. Bent u de eerste bewoner van een nieuwbouwwoning dan maakt de energieleverancier een schatting van het verbruik.
Eindafrekening binnen 8 weken
Als u verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier, krijgt u binnen 8 weken een eindafrekening van uw huidige energieleverancier. De toezichthouder heeft de energieleveranciers dit verplicht. Deze beleidsregel is sinds 1 maart 2005 van kracht.
Heb ik een gereguleerd huurcontract?
U heeft een gereguleerde huurovereenkomst wanneer uw huurovereenkomst is ingegaan vóór 1 juli 1994. Ook heeft u een gereguleerde woning wanneer uw huurovereenkomst is ingegaan na 1 juli 1994 en waarvan de huurprijs op de datum van ingang van de huurovereenkomst was gelegen onder de op dat moment geldende maximale huurtoeslaggrens. In het geval van gereguleerde huurovereenkomsten worden door de overheid maximale huurprijzen vastgesteld en bepaalt de overheid tevens de hoogte van jaarlijkse huurverhoging.
Heb ik een geliberaliseerde huurovereenkomst?
U heeft een huurwoning in de vrije sector, ofwel een geliberaliseerde huurovereenkomst, wanneer u een woning heeft betrokken na 1 juli 1994 (of in geval van een nieuwbouwwoning, na 1 juli 1989) en waarvan de aanvangshuurprijs van de woning op de datum van ingang van de huurovereenkomst was gelegen boven de op dat moment geldende maximale huurtoeslaggrens
Kijk voor de liberalisatiegrens bij de vraag ‘Wat voor soort huurovereenkomst heb ik?’
Bij een huurwoning met geliberaliseerde huurovereenkomst (huurwoning in de vrije sector) gelden andere regels dan bij huurwoningen met een gereguleerde huurovereenkomst (sociale huurwoning). Met een geliberaliseerde huurovereenkomst, dus met een overeenkomst met een huurprijs boven de huurtoeslaggrens, is het bijvoorbeeld niet mogelijk om huurtoeslag te ontvangen.
Wat voor soort huurovereenkomst heb ik?
Om te bepalen wat voor soort huurovereenkomst u heeft, zijn de ingangsdatum van de huurovereenkomst en de aanvangshuurprijs in de overeenkomst bepalend (de aanvangshuurprijs is de huurprijs, exclusief eventuele stook- en/of servicekosten bij het aangaan van de huurovereenkomst). Met behulp van onderstaande tabel kunt u vaststellen of u een gereguleerde of een geliberaliseerde huurovereenkomst heeft.
Ingangsdatum contract |
Huurprijs |
Gereguleerd |
Geliberaliseerd |
Voor 1 juli 1989 |
niet van toepassing |
Ja |
Nee |
Na 1 juli 1990 * |
Hoger dan € 340,33 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1991 * |
Hoger dan € 351,68 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1992 * |
Hoger dan € 372,10 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1993 * |
Hoger dan € 392,71 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1994 * |
Hoger dan € 414,45 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1995 |
Hoger dan € 457,18 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1996 |
Hoger dan € 475,53 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1997 |
Hoger dan € 492,35 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1998 |
Hoger dan € 492,35 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 1999 |
Hoger dan € 502,33 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2000 |
Hoger dan € 521,39 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2001 |
Hoger dan € 541,36 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2002 |
Hoger dan € 565,44 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2003 |
Hoger dan € 585,24 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2004 |
Hoger dan € 597,54 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2005 |
Hoger dan € 604,72 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2006 |
Hoger dan € 615,01 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2007 |
Hoger dan € 621,78 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2008 |
Hoger dan € 631,73 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2009 |
Hoger dan € 647,53 |
Nee |
Ja |
Na 1 juli 2010 |
Hoger dan € 647,53 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2011 |
Hoger dan € 652,52 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2012 |
Hoger dan € 664,66 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2013 |
Hoger dan € 681,02 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2014 |
Hoger dan € 699,48 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2015 |
Hoger dan € 710,68 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2016 |
Hoger dan € 710,68 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2017 |
Hoger dan € 710,68 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2018 |
Hoger dan € 710,68 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2019 |
Hoger dan € 720,42 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2020 |
Hoger dan € 737,14 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2021 |
Hoger dan € 752,33 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2022 |
Hoger dan € 763,47 |
Nee |
Ja |
Na 1 januari 2023 |
Hoger dan € 808,06 |
Nee |
Ja |
* alleen van toepassing als de woning niet bewoond was voordat u er in ging wonen.
Wanneer wordt de huur verhoogd?
Uw verhuurder mag de huur maximaal één maal in de 12 maanden. Veelal gebeurt dit jaarlijks per 1 juli. Een afwijkende datum is ook mogelijk.
In geval uw huurovereenkomst is ingegaan tussen 1 juli 2022 en 30 juli 2023 is het uw verhuurder toegestaan om binnen de eerste 12 maanden van de huurovereenkomst, dus per 1 juli 2023, de huur verhogen.
Krijg ik bericht over de huurverhoging?
MVGM doet u namens de verhuurder/eigenaar van het gehuurde schriftelijk of per e-mail een voorstel tot het verhogen van de huur. Als u een gereguleerde huurovereenkomst heeft, dient dit voorstel minimaal twee maanden voor de ingangsdatum van de huurverhoging te zijn verzonden; dus vóór 1 mei, indien de huurverhoging ingaat per 1 juli.
In het voorstel moet minimaal de volgende inhoud hebben:
- de datum waarop de huurverhoging ingaat;
- de oude en de nieuwe kale huurprijs;
- het percentage of bedrag waarmee de huur wordt verhoogd;
- of er sprake is van een inkomensafhankelijke huurverhoging (in dat geval moet er een inkomensindicatie van de Belastingdienst meegestuurd worden);
- hoe u bezwaar kunt maken.
Andere voorwaarden voor huurverhoging:
- de huurprijs mag door de huurverhoging niet hoger worden dan de maximale huurprijs volgens het puntensysteem;
- de huurprijs mag niet worden verhoogd als de Huurcommissie de huur tijdelijk heeft verlaagd wegens onderhoudsgebreken;
- de huurprijs mag niet worden verhoogd als er vóór de ingangsdatum van de huurverhoging een verzoek om huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken is ingediend bij de Huurcommissie.
Met hoeveel mag de huur van een woning worden verhoogd?
De overheid heeft bepaald dat per 1 juli 2023 de huur van een geliberaliseerde huurovereenkomst (huurwoning in de vrije sector) maximaal mag worden verhoogd met de CAO-loonontwikkeling plus 1 procent. Hierdoor mag de huur per 1 juli 2023 maximaal stijgen met 4,1 procent (CAO-ontwikkeling 3,1 procent plus 1 procent).
Voor huurwoningen met een gereguleerde huurprijs is de huurverhoging inkomensafhankelijk, indien uw inkomen dit toelaat.
De huur van zelfstandige woningen mag per 1 juli 2023 maximaal worden verhoogd met:
- € 25 wanneer de kale huurprijs van een woning minder dan € 300,00 per maand bedraagt;
- 3,1% (CAO-ontwikkeling) bij een inkomensgrens van € 48.836 (inkomensjaar 2021) voor eenpersoonshuishoudens en € 56.513 voor huishoudens van twee personen of meer;
- € 50,00 bij een inkomen hoger dan € 48.836 maar lager dan € 57.573 voor eenpersoonshuishoudens en voor huishoudens van twee personen of meer bij een inkomen hoger dan € 56.513 en lager dan € 76.764;
- € 100,00 bij een inkomen hoger dan € 57.573 voor eenpersoonshuishoudens en voor huishoudens van twee personen of meer bij een inkomen hoger dan € 76.764.
Hoe komt de eigenaar aan een inkomensindicatie van mijn huishouden?
- Eigenaar/verhuurder kan bij de Belastingdienst een inkomensindicatie opvragen over het jaar 2021. De Belastingdienst geeft de eigenaar geen gespecificeerde inkomensgegevens, maar een verklaring waarin staat in welke inkomenscategorie uw huishouden valt. Voor een verhoging van meer dan 3,1% voor huren van € 300 of meer per maand en meer dan € 25 voor huren onder € 300 per maand voor zelfstandige woningen uit het gereguleerd segment, zullen wij u een huishoudverklaring van de Belastingdienst meesturen bij het voorstel, waarin staat dat het huishoudinkomen hoger is dan de benoemde inkomensgrens.
De huurverhoging van onzelfstandige woningen (kamers) is niet inkomensafhankelijk. Voor deze woonruimten mag de huur per 1 juli 2023 maximaal met 3,1% (CAO-ontwikkeling) worden verhoogd.
Hoe bepaalt de Belastingdienst het inkomen van mijn huishouden?
Het huishoudinkomen is het gezamenlijke inkomen (verzamelinkomen) van de huurders en alle andere bewoners van de woning. Alleen bewoners die op de ingangsdatum van de voorgestelde huurverhoging op het adres staan ingeschreven, tellen mee.
Bij een inkomensafhankelijke huurverhoging geldt het verzamelinkomen van twee kalenderjaren eerder. In 2023 gaat het om het inkomen over 2021. Dit inkomen is definitief vastgesteld door de Belastingdienst.
De Belastingdienst vermeldt in de huishoudverklaring de situatie zoals die op het moment van aanvragen door de eigenaar bekend is bij de Belastingdienst en gaat daarbij uit van de personen die op dat moment bij de gemeente op het betreffende woonadres staan ingeschreven. Als de huishoudensituatie tussen het moment van de huishoudverklaring en de ingangsdatum van de voorgestelde huurverhoging wijzigt, dan kunt u op deze grond een bezwaarschrift indienen tegen het huurverhogingsvoorstel.
Wat als de huishoudverklaring van de Belastingdienst niet klopt?
Bent u het niet eens met de huishoudverklaring van de Belastingdienst. dan kunt u bij uw verhuurder bezwaar maken tegen de huurverhoging.
Wordt mijn huishoudverklaring bewaard?
De huisverklaring mag en zal niet door uw verhuurder worden bewaard. De verklaring zal na volledige overeenstemming over de nieuwe huurprijs door uw verhuurder worden vernietigd.
Huurverhoging na woningverbetering
Wanneer uw verhuurder uw woning verbetert en/of verduurzaamt, kan en mag uw verhuurder hiervoor een extra huurverhoging met u overeenkomen. Deze extra huurverhoging staat los van de jaarlijkse huurverhoging.
De extra huurverhoging moet in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt. Verhuurder en huurder komen voorafgaand aan de woningverbetering en/of –verduurzaming samen overeen met welk bedrag de huur na voltooiing van de werkzaamheden zal worden verhoogd.
Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging als ik een gereguleerde huurovereenkomst heb?
Als u een gereguleerde huurovereenkomst heeft (sociale huurwoning) dan kunt in onderstaande gevallen bezwaar maken tegen de huurverhoging.
- De nieuwe kale huurprijs wordt hoger dan wettelijk toegestaan:
De nieuwe kale huurprijs mag door de voorgestelde huurverhoging niet hoger zijn dan wettelijk is toegestaan. Het puntensysteem voor zelfstandige woningen geeft de kwaliteit van de woning aan in punten. Het puntenaantal bepaalt de huurprijs die wettelijk maximaal is toegestaan. U kunt het puntenaantal en de maximaal redelijke huurprijs bij ons opvragen.
Kijkt u voor meer informatie over het puntensysteem en de wettelijke maximale huurprijs op de website van de Huurcommissie (www.huurcommissie.nl).
- De Huurcommissie heeft een tijdelijke huurverlaging uitgesproken vanwege onderhoudsgebreken of heeft dit verzoek nog in behandeling:
Als de kale huurprijs door de Huurcommissie tijdelijk is verlaagd vanwege onderhoudsgebreken dan mag de huur niet worden verhoogd voordat de gebreken zijn verholpen. Ook als de Huurcommissie een eventueel verzoek van u daartoe nog in behandeling heeft, dan mag de huur niet worden verhoogd voordat de Huurcommissie een uitspraak over uw verzoek heeft gedaan.
- De eigenaar doet u binnen 12 maanden een tweede voorstel tot huurverhoging:
Uw verhuurder mag binnen 12 maanden slechts één maal een voorstel tot het verhogen van de huur doen.
- Er staan fouten in het voorstel tot huurverhoging:
Namens de eigenaar doen wij u schriftelijk een voorstel tot het verhogen van de huur. In het voorstel moet minimaal staan:
- de datum waarop de huurverhoging ingaat
- de oude en de nieuwe kale huurprijs
- het percentage of bedrag waarmee de huur wordt verhoogd
Voldoet het voorstel niet aan deze voorwaarden dan kunt u bij MVGM bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging.
Kan ik bezwaar maken tegen de voorgestelde inkomensafhankelijke huurverhoging?
Als u een gereguleerde huurovereenkomst heeft dan kunt u in de volgende gevallen bezwaar maken tegen een inkomensafhankelijke huurverhoging:
- Het inkomen is te laag:
Is uw huishoudinkomen over 2021 minder dan € 48.836 (huishouden van één persoon) of € 56.513 (huishouden van twee of meer personen), dan kunt u bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging. U hoeft bij uw bezwaar geen inkomensgegevens te voegen. De verhuurder zal dan een nieuwe, actuele inkomensindicatie opvragen bij de Belastingdienst. Blijkt uit deze nieuwe indicatie dat u gelijk heeft, dan zal uw verhuurder het voorstel aanpassen en u een nieuw voorstel tot het verhogen van de huur sturen.
Is het huishoudinkomen toch te hoog, dan zal uw verhuurder u adviseren om uw bezwaar in te trekken en om akkoord te gaan met de voorgestelde huurverhoging. Als u het bezwaar niet intrekt, dan zal de eigenaar een uitspraak van de Huurcommissie vragen. Hieraan zijn wellicht kosten voor u verbonden.
- Het inkomen is inmiddels gedaald:
Als uw huishoudinkomen in 2021 wel boven € 48.836 (huishouden van één persoon) of € 56.513 (huishouden van twee of meer personen) lag, maar is in 2022 gezakt tot onder deze grens, dan kunt u bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging. U doet dit door aan te tonen dat het huishoudinkomen over 2022 lager was dan de inkomensgrens. U kan dat aantonen met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) van één van de bewoners waaruit blijkt hoeveel bewoners op het woonadres staan ingeschreven (verkrijgbaar bij de gemeente); en inkomensverklaringen (voorheen IB60-formulieren) van alle huidige bewoners (verkrijgbaar bij de Belastingdienst).
Kijkt u voor meer informatie over het opvragen van een inkomensverklaring op de website van de Belastingdienst (www.belastingdienst.nl) of belt u met de Belastingtelefoon 0800-0543 en voor meer informatie over een uittreksel uit de Basisadministratie personen op de website van uw gemeente.
Is iemand in uw huishouden is chronisch ziek of gehandicapt?
Als in uw huishoudens iemand chronisch ziek of gehandicapt is dan kunt u bij ons bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging.
De door de overheid aangewezen groep gehandicapten en chronisch zieken die bezwaar kunnen maken tegen een inkomensafhankelijke huurverhoging bestaat uit huishoudens waarbij:
- U of een ander lid van uw huishouden op grond van artikel 2.1 van het Besluit zorgverzekering voor een periode van ten minste een jaar en ten minste 10 uur per week verpleging of verzorging als bedoeld in artikel 2.10 van dat besluit (verpleging en verzorging zonder verblijf) ontvangt;
- U of een ander lid van uw huishouden een blijk van waardering voor mantelzorgers is verstrekt als bedoeld in artikel 2.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en waarbij die mantelzorg is verleend aan een ander lid van datzelfde huishouden;
- U of een ander lid van uw huishouden in het bezit is van een indicatiebesluit als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet langdurige zorg voor verblijf als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, onderdeel a, van die wet of voor direct oproepbare assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen als bedoeld in artikel 10.1.4 van die wet;
- Aan u of een ander lid van uw huishouden een beschikking is verstrekt ten behoeve van voorzieningen aan de betreffende woonruimte op grond van artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wet voorzieningen gehandicapten of artikel 1, eerst lid, onderdeel g, onder 6, van de Wet maatschappelijke ondersteuning, of ten behoeve van een woningaanpassingen als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
- U of een ander lid van uw huishouden met een verklaring van de huisarts kan aantonen dat hij blind is.
De volledige beschrijving van deze aangewezen groep chronisch zieken en gehandicapten staat met een toelichting in de Staatscourant 2014 (nummer 37003) en Staatscourant 2015 (nummer 9756), kijk op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/staatscourant.
Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging als ik een geliberaliseerde huurovereenkomst heb?
De overheid heeft bepaald dat per 1 juli 2023 de huur van een geliberaliseerde huurovereenkomst (huurwoning in de vrije sector) maximaal mag worden verhoogd met 4,1 procent.
Voldoet het bericht over de huurverhoging niet aan deze voorwaarden dan kunt u bij MVGM bezwaar maken tegen de huurverhoging.
Kijkt u voor meer informatie op de website van de Huurcommissie (www.huurcommissie.nl).
Hoe kan ik bezwaar maken?
U kunt uw bezwaar bij ons indienen. Wij zullen uw bezwaar bespreken met de eigenaar. Voordat u bezwaar maakt, adviseren wij u om de website van de Huurcommissie te raadplegen. Uw bezwaar moet voor de ingangsdatum van de huurverhoging (bijvoorbeeld uiterlijk 30 juni) door ons zijn ontvangen.
Hoe wordt uw bezwaar behandeld?
Uw verhuurder zal uw bezwaarschrift in behandeling nemen. Indien uw verhuurder instemt met het bezwaar/de bezwaren die u heeft tegen de aangekondigde huurprijsaanpassing, dan zal verhuurder u een nieuw voorstel sturen, rekening houdend met uw bezwaar/bezwaren.
Stemt verhuurder niet in met uw bezwaar/bezwaren dan zal u dit worden toegelicht en zal u worden geadviseerd om uw bezwaar in te trekken en om akkoord te gaan met de voorgestelde huurverhoging. Als u het bezwaar niet intrekt, dan zal verhuurder uw bezwaarschrift voorleggen aan de Huurcommissie en hen vragen om een uitspraak te doen over de redelijkheid van het voorstel. Hieraan zijn wellicht kosten voor u verbonden.
Kan ik bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging als ik het niet eens ben met het onderhoud van de woning?
Het is niet mogelijk om bezwaar te maken tegen de voorgestelde huurverhoging als u het niet eens bent met het onderhoud van de woning. Eventuele klachten over het onderhoud van uw woning of een reparatieverzoek kunt u schriftelijk aan ons kenbaar maken. Indien u van mening bent dat uw klacht of reparatieverzoek niet naar behoren is afgehandeld, dan kunt u een procedure starten bij de Huurcommissie en hen verzoeken om een uitspraak te doen over eventuele onderhoudsgebreken.
Kijkt u voor meer informatie op de website van de Huurcommissie (www.huurcommissie.nl).
Met hoeveel mag de huur van een parkeerplaats of garage worden verhoogd?
Voor parkeerplaatsen en garages stelt de overheid geen maximumpercentage vast waarmee de huur mag worden verhoogd. Ook is de huurverhoging van een parkeerplaats of garage niet inkomensafhankelijk. In de huurovereenkomst is overeengekomen hoe de huur wordt jaarlijks wordt verhoogd. Raadpleeg hiervoor uw huurovereenkomst.
U kunt geen bezwaar maken tegen de huurverhoging. U kunt ons wel wijzen op een eventueel onjuiste huurverhoging. Geschillen over de huurverhoging kunt u aan de kantonrechter voorleggen. Een procedure bij de Huurcommissie is niet mogelijk.
Waarom krijg ik een andere huurverhoging dan mijn buren?
MVGM verhuurt en beheert woningobjecten voor meerdere eigenaren. Veel eigenaren werken met marktconforme huurprijzen (markthuurprijzen) voor woningen. De vraag naar en het aanbod van huurwoningen in een regio zijn veelal bepalend bij het vaststellen van de markthuurprijs. Het verschil tussen de huidige huurprijs en de markthuurprijs vormt bij veel eigenaren veelal het uitgangspunt bij het vaststellen van de huurverhoging. Hiermee proberen eigenaren de huurprijs van gelijkwaardige woningen zoveel als mogelijk gelijk en marktconform te houden. Het gevolg hiervan is soms dat buren met een gelijkwaardige woning een ander voorstel tot het verhoging van de huurprijs ontvangen dan u. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat uw huurovereenkomst veel eerder of later ingegaan is, waarbij de marktomstandigheden bij aanvang van de huurovereenkomst de huurprijs bepaalden. Ook kunnen de huurverhogingsvoorwaarden in de jaren veranderen.
Iedere huurovereenkomst is/wordt individueel aangegaan. Zolang verhuurder handelt binnen de wettelijke kaders en de afspraken zoals vastgelegd in de met u gesloten huurovereenkomst kunt u geen rechten ontlenen aan het feit dat huurprijzen en/of huurverhogingen van omwonenden afwijken van uw huurprijs of –verhoging.
Hoe wordt een markthuurprijs bepaald?
De markthuurprijs wordt bepaald door de kwaliteit van de woning, concurrentiepositie, de populariteit van het complex, economische ontwikkelingen, de huurprijsontwikkelingen van vergelijkbare woningen en de eigenaarsheffing.
Huurtoeslag
Als u een gereguleerde huurovereenkomst heeft (sociale huurwoning), dan heeft u wellicht recht op huurtoeslag. Kijkt u voor meer informatie over huurtoeslag op de website van de Belastingdienst (www.toeslagen.nl).
Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag wordt bepaald door de Belastingdienst. Uw verhuurder heeft hier geen invloed op.
Behoud ik recht op huurtoeslag?
De huurverhoging kan gevolgen hebben voor de hoogte van uw huurtoeslag. Ontvangt u momenteel huurtoeslag, geef de nieuwe huurprijs dan binnen 4 weken door aan de Belastingdienst.
Kijkt u voor meer informatie op over huurtoeslag op de speciale website hiervoor van de Belastingdienst (www.toeslagen.nl).
Waar kan ik meer informatie vinden over de huurverhoging?
Informatie over huurverhoging kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid en in de circulaire van de minister over het huurbeleid.
Waar kan ik terecht als ik nog andere vragen heb over de huurverhoging?
Voor al uw overige vragen over de huurverhoging tot MVGM. MVGM handelt namens de eigenaar/verhuurder van uw woning. Het is dan ook niet de bedoeling dat u uw correspondentie rechtstreeks richt aan de eigenaar van uw woning.
Heeft u vragen over de huurverhoging? Neemt u dan gerust contact op met uw accountmanager bij MVGM. De gegevens staan in de aanhef van de bief.
Mocht u bezwaar willen maken tegen de huurverhoging, dan verzoeken wij u om uw bezwaar te richten aan de behandelaar van de brief.
MVGM, t.a.v. <naam behandelaar brief>, Postbus 1800, 2280 DV RIJSWIJK
Huurwoningen kopen, uitpond, verkoop
Kan ik mijn eigen woning kopen? In beginsel zijn onze woningen bestemd voor de verhuur. In sommige gevallen beslist de eigenaar van uw woning dat deze ook in aanmerking komt voor de verkoop. Normaliter zullen dan de bewoners geïnformeerd worden zodat zij het eerste recht hebben om de woning te kopen. U kunt altijd vrijblijvend een verzoek indienen om uw eigen woning te kopen. U hoort van ons of dit wel of niet mogelijk is.
Kies hier de dichtbijzijnde vestiging van MVGM.